نگهبان محله و وظایف آن

با توجه به کسترش زندگی شهروی و روند رو به رشد جمعیت و افزایش ساخت و ساز ساختمانها و مراکز و تقسیم شدن محله ها این مشکلی اساسی برای ساکنان شهر به وجود آورده است، طبق ماده ۲۴ قانون مدنی هیچ کسی نمیتواند بخشی از معابر عمومی را جدا کند و مانع ورود دیگران به آن منطقه و محله شود.از طرفی برخی معذوریتهای امنیتی افراد، بخصوص مراکز و مجتمع های که به خاطر وجود ناامنی، دسترسی نداشتن فوری به پلیس، خلوت و دورافتاده بودن محیط و محل، استمرار بروز سرقت یا جرائم گوناگون، نیاز به وجود نگهبانان خصوصی را افزایش میداد، که حل شد. نگهبان محله که از طرف موسسه حفاظتی و مراقبتی و شرکتهای حفاظتی اکنون میسر شد.به طور کلی موسسات خدمات حفاظتی و مراقبتی و شرکتهای حفاظتی و امنیتی با استناد به اختیارات قانونی خود از سوی موسسه انتظام نیروی انتظامی میتوانند غیر از اماکنی با رده امنیتی به فعالیت در دیگر اماکن پرداخته و به متقاضیان خدمات رسانی کنند.

خدمات کلی موسسه حفاظتی و مراقبتی به دو بخش تقسیم می شود:
۱-خدمات حفاظتی
۲-خدمات آموزشی

 

خدمات حفاظتی :

بخش حفاظتی شامل خدمات پیشگیری از وقوع جرم با انجام مراقبت و حفاظت فیزیکی از اموال و اماکن و تاسیسات فاقد رده و پوشش حفاظتی اعم از خصوصی و دولتی از طریق استقرار عامل ثابت و سیار (نگهبان) یا نصب تجهیزات حفاظتی و مراقبتی یا هر دو می باشد.

خدمات آموزشی:

بخش آموزشی شامل تربیت نیروی کارآمد و مجرب حفاظتی و البته ارائه مشاوره و نصب و راهاندازی تجهیزات امنیتی می باشد.
این موسسات خدمات حفاظتی و مراقبتی با دریافت مجوزها و گواهینامههای معتبر از مرکز انتظامی میتوانند در راستای استخدام و به کارگیری افراد واجد صلاحیت در دو گروه مذکر و مونث اقدام کنند، به طوری که پس از تائید و احراز هویت متقاضیان کار در این موسسات حفاظتی از سوی مراکز قانونی، آنها با گذراندن دورهای مخصوص ضمن آشنایی با مهارتهای کاری مثل دفاع شخصی یا استفاده از تجهیرات همراهشان با قوانین و محدودیتهای شغلی خود نیز آشنا میشوند.
افراد استخدام شده بعد از گذراندن دوره آموزشی در هنگامانجام وظیفه باید با لباس فرم رسمی و مصوبی که از سوی مرکز انتظامی تعن شده است و همراه با تجهیزات لازم ماموریتشان در محل مورد نظر حاضر شوند تا کاملا از سوی مردم شناسایی شوند تا در صورت لزوم بتوانند به آنها مراجعه کنند. تجهیزات مجازی که همراه پرسنل شامل دستبند، فانسقه، شوکر، اسپری فلفل و باتون می باشد.
برای دسترسی به موسسات حفاظتی و مراقبتی باید فقط باید به موسسات و شرکتهای که توسط نیروی انتظامی تائید شده است اقدام کرد.

 

نگهبان محله و وظایف آن

نگهبان محله

نگهبان محله به فردی اطلاق می گردد که برابر ضوابط و مقررات تعیین شده پذیرش و پس از طی دورههای آموزشی براساس قرارداد منعقده با موسسات حفاظتی و مراقبتی یا شرکت های خدماتی حفاظتی ومراقبتی از اماکن و اموال کارفرما در زمان معین و مکان مشخص مراقبت و درقبال آن برابر قانون کارحق الزحمه دریافت می دارد و از کلیه حقوق فردی کارگری برخوردار می باشد.

به کارگیری نگهبان محله

نیروی انتظامی جمهوری اسلامی به منظور جلب مشارکت مردمی در گسترش امنیت عمومی جامعه و همچنین به منظور ساماندهی و شناسایی شبگردان ، سرایداران و افرادی که قفل نگهبان را با مراقبت از اموال و اماکن مردم (محل کار یا زندگی) انجام داده، لیکن توسط مردم به کارگیری شده اند.
پس از مطالعات و انجام فعالیت های کارشناس اقدام به اجرای طرح نگهبان محله نمود، با تأسیس دو مجموعه مرکز انتظام (زیرمجموعه معاونت انتظامی ناجا) و مؤسسه انتظام (زیرمجموعه بنیاد تعاون ناجا) مقدمات تشکیل شرکت های خدمات حفاظتی مراقبتی فراهم گرد.

وظایف نگهبان محله

نگهبانی و مراقبت از اماکن مسکونی، تجاری و خودروهای پارک شده درمحدوده فعالیت به منظور جلوگیری از سرقت، معرفی افراد مظنون به کلانتری یا پاسگاه محل و پلیس ۱۱۰ گشت زنیدرمحدوده ماموریتی به منظور پیشگیری از سرقت همکاری با مسئولین و معتمدین محل در هنگام بروز حوادث غیر مترقبه و هوشیاری لازم در این خصوص و زیر نظر قراردادن افراد ناشناس و هماهنگی با عوامل انتظامی محل به منظور جلوگیری از تعرضات افراد شرور و مزاحمین نوامیس مردم .

حقوق یک نگهبان محله

نحوه محاسبه حقوق یک نگهبان محله از سوی موسسه حفاظتی و مراقبتی به این صورت است که حقوق پایه روزانه یک نگهبان در مصوبه حقوقی وزارت کار برای این افراد را در نظر گرفنه می شود و به آن مبلغ بین ۱۰ تا ۱۵ درصد (بسته به توافق با موسسه) هزینه های مطابق با ارائه خدمات افزایش می یابد که حاصل جمع آن مبلغی است که باید برای استفاده از خدمات شرکت بپردازید.
البته لازم به یادآوری است مبلغ حق بیمه تامین اجتماعی افراد مورد نیاز شما بهعنوان کارفرما در این قرارداد با شماست، اما بیمه مسئولیت پرسنل اعزامی با شرکت مجری خدمات است و در صورت خاص بودن شرایط کاری از قبیل منطقه ماموریت یا ساعات کاری غیرمتعارف، درصدی به هزینه های شما افزوده خواهد شد که این ارقام کاملا توافقی بین طرفین محاسبه میشود. هرچند موسسه انتظامی درصدی کاملا مشخص برای این موارد نیز در نظر گرفته است.

موسسه حفاظتی مراقبتی آرامش افرینان امین نظم با گزینش دقیق نیروهای مجرب و آموزش دیده جهت نگهبان محله و مراکز و سازمانها، آمادگی ارائه خدمات حفاظتی مراقبتی و حراستی را جهت ایجاد امنیت و آرامش خاطر فراهم کرده است

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *